جایگاه هوش مصنوعی در آینده‌ی پزشکی 1402/04/27

جایگاه هوش مصنوعی در آینده‌ی پزشکی

 

پزشکان در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تحول عظیمی در صنعت خود خواهند بود. چراکه هوش مصنوعی آنها را شگفت‌زده خواهد کرد.

چنین تغییر عظیمی در طرز تفکر ما در مورد صنعت پزشکی شاید کمی تخیلی و دور از ذهن به نظر برسد. با این حال، در دو سال گذشته پس از همه‌گیری بیماری کرونا در سراسر جهان، آغاز یک تغییر عمده در نحوه عملکرد مراقبت‌های درمانی و افزایش قابل‌توجهی در پذیرش بیمار از راه دور بوده‌ایم، اما سازمان‌ها اکنون فراتر از این حرکت می‌کنند تا بسترهای مجازی یکپارچه‌تر و جامع‌تری برای ویزیت‌های آنلاین ایجاد کنند. مثلاً به گزارش CNBC:

 

  • ما شاهد تلاش‌های روزافزون Big Pharma برای استفاده از نرم‌افزارهای خدمات‌دهی سلامت بر بستر ابر هستیم: شاهد حرکت AstraZeneca برای به‌دست‌آوردن سهام Huma هستیم که یک پلتفرم دیجیتال برای حمایت از بیمارستان‌ها در جهت مراقبت‌های خانگی و آزمایش‌های بالینی غیرمتمرکز ارائه می‌دهد. با ترکیب این ابزارها، این شرکت‌ها به طور مشترک «مراقبت و تحقیق پیشگیرانه» را دنبال می‌کنند.
  • سایر داروخانه‌های بزرگ از تکنولوژی دیجیتال برای تعامل با مراجعه‌کنندگان خود استفاده می‌کنند، با Novartis، محتوای ویدئویی و صوتی به سبک نتفلیکس متناسب با تقاضا برای ارتباط با متخصصان سلامت ایجاد می‌کند.
  • شبکه‌های بهداشت ابری از نظر دامنه و عمق در حال گسترش هستند و آمازون در سال 2022 با Teladoc همکاری می‌کند تا خدمات مراقبت مجازی را گسترش دهد و آنها در دسترس قرار دهد. شرکت‌های دیگری مانند Noom، Ro و LetsGetChecked در حال ترکیب ماژول‌هایی از مدیریت بیمار و آزمایش‌های آزمایشگاهی در خانه تا پیشنهادهای داروخانه دیجیتال - در اکوسیستم سلامت از راه دور هستند و خدمات جامع‌تری را ارائه می‌کنند.

 

این تغییرات فرصت ایجاد و ظهور یک اکوسیستم هوشمند را می‌دهند. این اکوسیستم در نهایت ابعاد هوشمندانه‌تر و تجارب مراقبت‌های بهداشتی شخصی‌سازی‌شده بهتری را در هر زمان و هر مکان به بیماران ارائه می‌دهد. با این حال، تحقق این چشم‌انداز مستلزم همکاری تمام بخش‌های مرتبط با علوم بهداشتی و سلامتی است.

انقلاب بهداشت و درمان تنها یک فرصت نیست، بلکه یک نیاز ضروری و ضرورت است. راه‌حل‌های فعلی برای مراقبت‌های بهداشتی موجود، در بلندمدت پایدار نیستند. با رشد سریع بیماری‌های مزمن پرهزینه در سراسر جهان، هزینه‌های سلامت همچنان در حال افزایش است. در همین حال، نیروی کار جهانی در بخش مراقبت‌های بهداشتی با کمبود پیش‌بینی‌شده 18 میلیون کارمند بهداشتی تا سال 2030 مواجه است، شکافی که پذیرش ضروری فناوری‌های دیجیتال را تسریع می‌کند.

فناوری‌های جدید در حال حاضر باعث تکامل راه‌حل‌های سلامت و درمان می‌شوند. امروزه، نوآوران مراقبت‌های بهداشتی در حال کار بر روی ادغام سیستم‌های ابری، حسگرها، سیستم‌های واقعیت مجازی و توسعه‌یافته و نسل پنجم پهنای باند هستند. هیچ فناوری جدیدی وجود ندارد که کلید آینده مراقبت‌های بهداشتی را در اختیار داشته باشد. در عوض، همان‌طور که این فناوری‌ها به تکامل و همگرایی در فضای مراقبت‌های بهداشتی ادامه می‌دهند، امکان ایجاد  IoMT را فراهم می‌کنند.

 

در آینده، این IoMT است در همه‌جا گسترش خواهد یافت. خانه‌ها و محیط‌های کاری ما مملو از وسایل متصل، دستیارهای مجازی، حسگرهای حرکتی، ابزارهای نظارت از راه دور متصل به زیرساخت‌های هوشمند خواهند بود. فراتر از این، سطوح و فضاهای داخلی بدن ما توسط ایمپلنت‌های بیو الکترونیک، لباس‌های هوشمند، حسگرهای قابل بلعیدن و در نهایت نانوربات‌ها و گردوغبار هوشمند نقشه‌برداری می‌شوند.

 

ما در حال حاضر شاهد افزایش در داده‌های مراقبت‌های بهداشتی هستیم، با میلیاردها گیگابایت اطلاعات بیمار که هر ساله در داخل و خارج از سیستم‌های بهداشتی تولید می‌شود. در نظر بگیرید که:

  • در دنیایی که به طور فزاینده‌ای به هم متصل می‌شود، داده‌ها نیز به شکل صعودی رشد خواهند کرد. تخمین زده می‌شود که در سال 2020 یک تریلیون حسگر در جهان وجود داشته باشد - در مقایسه با حدود 20 میلیون حسگر در یک دهه قبل (CAGR ۱۰ساله 195%).
  • با افزایش تعداد ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها، حجم داده‌های مربوط به هر فرد نیز افزایش می‌یابد: حتی با وجود توزیع نابرابر فناوری، هر فرد روی زمین به طور متوسط ​​سالانه بیش از 50 ترابایت داده تولید می‌کند. اگرچه تنها تعداد کمی از این اطلاعات مستقیماً مربوط به سلامتی است، اما اکنون می‌دانیم که تا 80٪ از پیامدهای سلامتی توسط داده‌های غیربالینی شکل می‌گیرند.

 

داده‌ها - به ویژه داده‌های نامتجانس و اغلب بدون ساختار تولید شده از زندگی روزمره ما که معمولاً مربوط به پیامدهای سلامتی است - به ابزارهای تحلیلی جدیدی نیاز دارد تا آنها را از اطلاعات خام به بینش‌های عملی تبدیل کند.

 

ساخت یک اکوسیستم هوشمند چه تأثیری بر علوم پزشکی دارد؟

حضور روبه‌رشد هوش مصنوعی AI در مراقبت‌های پزشکی در تأیید بیش از 130 الگوریتم جدید در سال 2021 منعکس شده است. این الگوریتم‌ها در حال حاضر ابزارهایی را برای انجام تریاژ دیجیتال، بهینه‌سازی روند مراقبت، ارائه مربی‌های رفتاری و مدیریت بیماری در زمان واقعی، و انجام تجزیه‌وتحلیل عمیق‌تر روی مجموعه‌های ژنومی و سایر کلان‌داده‌ها در اختیار دارند.

با این حال، پتانسیل هوش مصنوعی بسیار فراتر از این موارد استفاده است.

همان‌طور که دنیای داده‌های مراقبت‌های پزشکی در حال گسترش است، هوش مصنوعی ابزاری برای اتصال، ترکیب و بازنگری متفاوت این داده‌ها و باز کردن ابعاد جدیدی از آگاهی در این زمینه را ارائه می‌دهد. توانایی پیشرفت سریع هوش مصنوعی برای کمک به ما در درک، یادگیری، دانستن، استدلال، برنامه‌ریزی و عمل؛ یعنی ترکیبی از انسان و ماشین، مسیرهایی را برای تقویت هوش انسان در سطوح غیر قابل تصور در مقایسه با امروز ارائه می‌دهد.

 

پذیرش هوش مصنوعی در علوم پزشکی، یک فرایند یادگیری مداوم خواهد بود که در آن الگوریتم‌های مراقبت‌های بهداشتی ما به طور مداوم از نظر هوش و ارزش، رشد می‌کنند. این ترکیب از نیروی انسانی و محاسباتی ارزش و قدرت بیشتری نسبت به هر یک به‌تنهایی ارائه می‌دهد. با قدرت هوش مصنوعی، می‌توانیم حجم عظیمی از داده‌های تولید شده و مجموعه وسیعی از ابزارهای فناوری درحال‌توسعه را به یک سیستم سلامت هوشمند جامع و یکپارچه مرتبط کنیم.

 

این سیستم بر روی لایه‌های یکپارچه‌سازی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، با پلتفرم‌های متصل به هم ساخته خواهد شد. ابر داده‌های شخصی‌شده اطراف هر بیمار منفرد به یک لایه داده وارد می‌شود که اجازه می‌دهد داده‌های بیمار با خطوط پایه فردی و با داده‌های دنیای واقعی در گروه‌های بیمار مقایسه شود. از اینجا سیستم می‌تواند شروع به برنامه‌ریزی و مداخلات هدف‌مند و آگاهانه‌تر کند - و از این مداخلات برای اصلاح مداوم رویکردهای مراقبتی برای هر بیمار بهره ببرد.

 

این سیستم هوشمند مبتنی بر داده ما را قادر می سازد تا سیلوهای بین تنظیمات مراقبت را بشکنیم و تصمیم‌گیری را در طول دوره نقاهت بیمار بهینه کنیم. مهم‌تر از همه، در نهایت راهی برای ارائه مراقبت واقعاً انسان‌محور ارائه می‌دهد.

 

 

نرم افزار مطب . نرم افزار مدیریت مطب . نرم افزار داروخانه . نرم افزار دندانپزشکی . نرم افزار رادیولوژی . نرم افزار مطب پارسیزطب . نرم افزار مطب رایگان . بهترین نرم افزار مطب . ارزانترین نرم افزار مطب . مقایسه نرم افزار مطب پارسیز طب. پارسیز طب . نرم افزار مدیریت مطب . نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک. نرم افزار درمانگاه. نرم افزار مطب خوب. نرم افزار دندانپزشکی رایگان . نرم افزار فیزیوتراپی . نرم افزار پزشکی. نرم افزار مطب. نرم افزار نوبت دهی. نرم افزار مشاوره پزشکی. مشاوره پزشکی رایگان.