آشنایی با خدمات رایج دندانپزشکی 1402/08/02

12 مورد از خدمات دندانپزشکی رایج که باید بشناسید

اگرچه اکثر مردم دندانپزشک خود را با طیف بسیار محدودی از خدمات مرتبط می‌دانند - شاید محدود به تمیزکردن، پر کردن و... - اما در واقعیت، امروزه اکثر دندانپزشکان طیف وسیعی از درمان‌ها و روش‌ها را ارائه می‌دهند.

چه به دنبال بهبود ظاهر دندان‌های خود از طریق دندانپزشکی زیبایی باشید، چه در مورد Invisalign شنیده اید و می خواهید ببینید که آیا این روش برای شما مفید است یا به سادگی می خواهید دندان‌های خود را سالم نگه دارید، باید با خدمات رایج دندانپزشکی آشنا باشید.

گفته می‌شود، گاهی اوقات اصطلاحات تخصصی دندانپزشکی می‌تواند گیج کننده باشد. تفاوت بین بریج‌کاری و روکش‌های دندانی چیست؟ آیا روکش‌ها همان ایمپلنت هستند؟

در این مقاله، 12 مورد از رایج‌ترین روش‌های مورد استفاده توسط دندانپزشکان را به شما معرفی می‌کنیم و معنی هر کدام را توضیح می‌دهیم.

1. باندینگ دندان

باندینگ دندان مانند یک سوهان است؛ اما بر فناوری پیشرفته‌تری متکی است. باندینگ می‌تواند برای رفع عیوب و آسیب به دندان‌های شما استفاده شود و اغلب برای ترمیم دندان‌های شکسته یا مهر و موم کردن دندان‌های پوسیده استفاده می‌شود.

در روش باندینگ دندان، یک رزین همرنگ دندان روی دندان‌های شما اعمال می‌شود و سپس با استفاده از نور خاصی سخت می‌شود. این ماده را به دندان‌ها می‌چسباند و یک مهر و موم محکم ایجاد می‌کند که می‌تواند به محافظت از آنها کمک کند.

 

2. تاج دندان

تاج‌ها برای اکثر مردم آشنا هستند - این یک دندان "کاذب" است که به یک ریشه موجود متصل است. چند دهه پیش، ساخت روکش‌ها از طلا رایج بود، اما امروزه دندانپزشکان به مواد پیشرفته‌تری دسترسی دارند. در حال حاضر بسیار رایج‌تر است که روکش‌ها از رزین هم‌رنگ دندان ساخته شوند تا با دندان‌های طبیعی شما ترکیب شوند.

 

3. پل سازی

بریج دندان راهی ساده برای جایگزینی دندان از دست رفته است. در این روش، یک دندان مصنوعی در شکاف قرار می‌گیرد و به دو دندان کنار آن متصل می‌شود. این یک پایه محکم برای یک دندان جدید بدون نیاز به کاشت آن فراهم می‌کند. این امر پیچیدگی عمل را کاهش می‌دهد و زمان لازم برای بهبودی را کاهش می‌دهد.

 

4. پرکننده های آرایشی

بیشتر مردم از پرکردگی‌ها آگاه هستند که می‌توانند برای تعمیر و محافظت از دندان‌هایی که تحت تأثیر پوسیدگی قرار گرفته‌اند، استفاده شوند. با این حال، دندانپزشک شما نیز می‌تواند از همین روش برای بهبود ظاهر دندان‌های سالم استفاده کند.

 

5. اینویزیلاین

اینویزیلاین یکی از هیجان انگیزترین و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین درمان‌های دندانپزشکی جدید است. این روشی برای صاف کردن دندان‌ها بدون استفاده از بریس‌های فلزی سنتی است که ممکن است برای برخی افراد ناراحت کننده باشد.

درمان اینویزیلاین از یک بریس پلاستیکی شفاف استفاده می‌کند که قابل برداشتن است و تقریباً نامرئی است. این مسیری را به دندان‌های صاف و زیبا ارائه می‌کند، بدون اینکه هیچ زحمتی برای نصب بریس فلزی سنتی داشته باشید.

خدمات دندانپزشکی تامین اجتماعی

6. روکش ها

روکش‌ها مدت‌هاست که وجود داشته‌اند، اما در سال‌های اخیر شاهد افزایش محبوبیت آن‌ها بوده‌اند. روکش‌ها پوشش‌های نازکی هستند که به جلوی دندان‌ها متصل می‌شوند و دندان‌های نامرتب، تغییر رنگ یا آسیب‌دیده را می‌پوشانند. آنها یک راه سریع برای رسیدن به آن لبخند کامل ارائه می‌دهند.

 

7. تمیز کردن دندان

دندانپزشک شما احتمالاً در هر بار مراجعه به شما پیشنهاد می‌کند که دندان‌ها را تمیز کنید. این به این دلیل است که تمیز نگه داشتن دندان‌های خود در خانه تقریباً غیرممکن است، حتی اگر در مورد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت باشید.

حتی دندان‌هایی که به خوبی از آن‌ها مراقبت می‌شوند، احتمالاً در طی چند ماه، جرم و پلاک ایجاد می‌کنند، اما دندانپزشک شما به راحتی آن را از بین می‌برد. تمیز کردن منظم برای حفظ سلامت لثه‌ها و دندان‌ها بسیار مهم است و می‌تواند نیاز به اقدامات جدی‌تر را در سال‌های آینده کاهش دهد.

 

8. درمان ریشه

درمان ریشه راهی برای حفظ دندان‌هایی است که در غیر این صورت به شدت آسیب دیده‌اند و در جای خود باقی نمی‌مانند. درمان ریشه در اصل یک پرکردگی است، هرچند که در آن قسمت بیشتری از داخل یک دندان خاص برداشته می‌شود. اگرچه این نوع روش اغلب دردناک تلقی می‌شود، اما اکثر بیماران آن را خیلی ناراحت کننده‌تر از پر کردن استاندارد نمی‌دانند.

 

9. دندان مصنوعی

پروتزها دستگاه‌های متحرکی هستند که جایگزین برخی یا همه دندان‌های شما می‌شوند – چیزی که برخی افراد از آن به عنوان دندان مصنوعی یاد می‌کنند. بسیاری از ما با افزایش سن به دندان مصنوعی نیاز خواهیم داشت، اما دندان مصنوعی امروزی بسیار پیشرفته‌تر از چند سال پیش است. آنها طبیعی به نظر می‌رسند و مراقبت از آنها بسیار آسان‌تر است.

 

10. سیلانت دندان

سیلانت‌ها شبیه روکش‌ها و باندینگ دندانی هستند، اما معمولاً روی دندان‌های پشت دهان استفاده می‌شوند. این دندان‌ها به سختی کار می کنند و می توانند به سرعت فرسوده شوند. سیلانت دندان به محافظت از آنها کمک می‌کند و می‌تواند با کاهش نیاز به پرکردن، روکش یا سایر انواع کارهای دندانپزشکی بیشتر در هزینه شما در دراز مدت صرفه جویی کند.

 

11. سفید کردن

امروزه روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌هایتان وجود دارد و حتی می‌توانید کیت‌های سفیدکننده خانگی را خریداری کنید که به شما امکان می‌دهد این روش را در خانه انجام دهید. با این حال، برای بهترین نتایج ممکن، بهتر است به دندانپزشک خود اجازه دهید این روش را انجام دهد – آنها به آخرین فناوری سفید کردن دندان دسترسی دارند و ده ها بار این روش را انجام داده‌اند.

 

12. استخراج

گاهی اوقات، برای نجات دندانی که غیر قابل ترمیم و آسیب دیده است، نمی‌توان کاری انجام داد. در این موارد نادر، ممکن است لازم باشد آن را به طور کامل حذف کنید. کشیدن دندان ممکن است ناراحت کننده باشد، اما یک دندانپزشک ماهر می‌تواند دندان را با کمترین درد خارج کند.

 

"یک لبخند سالم تر"

در نهایت، همه این روش‌ها برای رسیدن به یک چیز استفاده می‌شوند: دندان‌ها و لثه‌هایی که سالم و عالی به نظر می‌رسند.