آشنایی با اسکنر داخل دهانی 1402/08/17

اسکنر داخل دهانی چگونه می تواند در کلینیک دندانپزشکی شما کمک کند؟

حتما تا به حال در مورد اسکنر داخل دهانی شنیده اید، اما می‌دانید که چگونه از آن استفاده می شود و چه کاربردی دارد، بهترین اسکنر داخل دهانی موجود در بازار چیست؟ قیمت اسکنر داخل دهانی چقدر است؟ همه اینها را در ادامه پاسخ می دهیم تا همه شبهات شما برطرف شود.

با پیشرفت فناوری در حوزه د ندانپزشکی، اسکنرهای داخل دهانی به عنوان ابزاری حیاتی برای ارائه مراقبت‌های دندانی کارآمد و تشخیص‌های دقیق در حال ظهور هستند. این فناوری پیشرفته به دندانپزشکان اجازه می‌دهد تا قالب‌های دیجیتالی بسیار دقیقی از دندان‌ها و لثه‌های بیمار به دست آورند و جایگزین نیاز به قالب‌های سنتی دندان شوند.

 

اسکنر داخل دهانی چیست؟

اسکنر داخل دهانی یک دستگاه الکترونیکی است که در تصاویر سه بعدی، ساختارهای تشریحی حفره باکال را بازتولید می‌کند و به دندانپزشکان امکان می‌دهد یک قالب دیجیتالی از همان دندان ایجاد کنند تا بتوانند روی آن کار کنند، به همین دلیل مزایای متفاوتی را هنگام استفاده از آن به دندانپزشکان ارائه می‌کند.

به عنوان یک متخصص دندانپزشکی، به روز ماندن از آخرین پیشرفت‌های این حوزه ضروری است. در حالی که اسکن داخل دهانی مزایای زیادی مانند افزایش کارایی، راحتی و افزایش ارتباط با لابراتوارها و بیماران را ارائه می‌دهد، پیاده سازی این فناوری نیاز به آموزش مناسب دارد. در این مقاله، در مورد اهمیت اسکن داخل دهانی و آنچه که دندانپزشکان برای برتری در آن باید بدانند صحبت خواهیم کرد.

 

اسکنر داخل دهانی برای چه مواردی استفاده می شود؟

آنها می توانند برای موارد زیر استفاده شوند:

  • طرح‌های لبخند در درمان‌های ارتودنسی، در نتیجه ایجاد نگهدارنده و لوازم کام. امکان مشاهده عیوب در زمان واقعی که نیاز به اصلاح و تراز کردن دارند.
  • در درمان براکت‌های زبانی ناشناخته و تراز کننده‌های نامرئی، مانند تراز کننده‌های اینویزیلاین.
  • پروتزهای جزئی و انسداد.

 

نحوه استفاده از اسکنر داخل دهانی

یک اسکنر داخل دهانی می‌تواند قالب‌های نوری را مستقیماً روی فک‌های بیمار ثبت کند، باید اسکنر یا دوربین داخل دهانی را روی لثه‌ها و دندان‌های بیمار رد کنیم، منبع نوری (که می‌تواند لیزری یا ساختاری باشد) ساطع می‌کند. در مرحله بعد، می توانید مدل را در حال بازسازی خود بر روی صفحه لمسی در یک تصویر سه بعدی مشاهده کنید.

اسکنرهای داخل دهانی می توانند دو نوع باشند، بنابراین نحوه عملکرد آنها به نوع آن بستگی دارد:

اسکنرهای فناوری عکاسی آنهایی هستند که تصاویر منفرد از مناطقی که قرار است اسکن شوند را می‌گیرند، به عنوان مثال تصاویر جداگانه‌ای از زوایای مختلف دندان گرفته می‌شود که در سیستم ادغام می‌شود تا مدل سه بعدی دیجیتالی دندان را تشکیل دهد.

برخلاف نوع قبلی، اسکنرهای فناوری ویدئو به روشی بسیار شبیه به دوربین فیلمبرداری عمل می‌کنند، بنابراین مناطق اسکن شده ضبط می‌شوند.

اکنون که می‌دانید انواع مختلف اسکنرهای داخل دهانی دندانپزشکی چگونه کار می‌کنند،

اسکنرهای دندانپزشکی

کاربرد اسکنر داخل دهانی در دندانپزشکی:

تا به حال، در دندانپزشکی سیستم سنتی برای نشان دادن حفره دهان بیمار با ایجاد قالب‌های دندانی با موادی مانند آلژینات یا سیلیکون استفاده می‌شد، که باعث ناراحتی بیمار (رفلکس گگ، بد مزه ...)، نیاز به زمان بیشتر کار، ایجاد خطا یا ناپایداری قالب، پارگی در حاشیه و خالی شدن قالب با گچ و... می‌شد.

امروزه گردش کار دیجیتال در کلینیک‌ها بیشتر و بیشتر به چشم می‌آید و استفاده از اسکنر داخل دهانی طراحی مدل‌ها را ساده کرده است، بنابراین انجام درمان‌های پروتز یا ارتودنسی در مقایسه با مدل سنتی قالب گیری به زمان کمتری نیاز دارد.

 

8 مزیتی که اسکنر داخل دهانی به کلینیک دندانپزشکی شما ارائه می دهد:

  1. با آلژینات یا گچ خداحافظی کنید: با استفاده از اسکنر داخل دهانی از استفاده دست و پا گیر آلژینات جلوگیری می‌کنید، در عرض دو یا سه دقیقه یک مدل پرینت سه بعدی برای کار روی آن به دست خواهید آورد.
  2. از ایجاد ناراحتی برای بیماران خود بپرهیزید: مطابق با نکته قبلی، می‌توانید تصاویر را بدون آزار دادن بیمار با برداشت‌های فیزیکی به دست آورید، بنابراین می‌توانید رفلکس دهان، شکایت از طعم یا بوی آلژینات یا سیلیکون ها را فراموش کنید. که برای بیماران (بزرگسالان و کودکان) بسیار آزاردهنده است. بنابراین این فرآیند برای بیمار سریع‌تر، دلپذیرتر و راحت‌تر خواهد بود. احتمالاً این یکی از مزایایی است که بسیار به نفع بیمار است، آنها از شما برای فرآیندهای کارآمدتر که دقایق انتظار را کاهش می‌دهند تشکر می‌کنند.
  3. مدل‌های با کیفیت بالا را دریافت کنید: این هم یک مزیت برجسته برای دندانپزشکان است. دقت و وفاداری در به دست آوردن مدل‌ها، زیرا هیچ گونه چالشی مانند حباب، تنظیم، چین و چروک یا ترک یا پارگی وجود ندارد. بنابراین خطاها به حداکثر کاهش می یابد و اندازه گیری‌ها از دقت باورنکردنی تشکیل شده است. اسکنرها به قدری دقیق هستند که می‌توان مدل‌هایی از دندان‌های طبیعی و ایمپلنت‌ها را ثبت کرد.
  4. تصحیح فوری عیوب: اگر به دلایلی تصویری تحریف شده است، فقط با بررسی ناحیه، اسکن مجدد آن می‌توانید بدون هیچ مشکلی آن را اصلاح کنید.
  5. ایجاد فایل‌های سه بعدی: امکان دسترسی به فایل‌های دیجیتال سه بعدی هر زمان که بخواهید امکان پذیر است. شما قادر خواهید بود آنها را بسازید و به راحتی مکان آنها را پیدا کنید و به نفع صرفه جویی در فضا برای سرپناه مدل‌های گچ یا گچ شوید.
  6. صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل: شما پولی را که قبلاً در حمل و نقل به آزمایشگاه استفاده کرده‌اید، پس انداز می کنید، این پول ها از طریق نرم افزار مدیریت با کاربر شما به آزمایشگاه ارسال می شود. شما تحت هیچ شرایطی مجبور نخواهید بود مدل ها را به صورت فیزیکی ارسال کنید.
  7. از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی نیز استفاده کنید: با استفاده از فناوری به عنوان یکی از ارکان اساسی کلینیک دندانپزشکی خود، خود را از رقبا متمایز خواهید کرد. علاوه بر این، بیمار می‌تواند تکامل درمان خود را تجسم کند، آنها احساس می کنند که به طور فعال بخشی از روند هستند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که وضعیت پوسیدگی، دندان‌های شکسته، وجود جرم و موقعیت فعلی دندان‌های آن‌ها را نشان دهید و به آن‌ها دانش دهان خود را راحت‌تر درک کنید. نتیجه این امر این است که بیماران شما بدون تردید شما را به همکاران، بستگان و دوستان خود توصیه می‌کنند.
  8. فرآیند را ساده می کند: تشخیص را تسهیل می کند، فرآیند به دست آوردن مدل‌ها را ساده می‌کند و اثربخشی نتایج را بهبود می بخشد.

 

اکنون که تمام مزایا و مزایای داشتن اسکنر داخل دهانی در کلینیک دندانپزشکی خود را می دانید: آیا به فکر خرید یکی از این دستگاه ها هستید؟ کدام یک از دستگاه‌ها را در کلینیک دندانپزشکی خود استفاده کرده اید؟ استفاده از آن چه مزایایی برای شما دارد؟