نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی 1402/09/06

نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی

 

پرونده پزشکی شامل چه اطلاعاتی است؟

مدارک پزشکی سندی است که تمام جزئیات مربوط به تاریخچه بیمار، یافته‌های بالینی، نتایج تست‌های تشخیصی، مراقبت‌های قبل و بعد از عمل، پیشرفت بیمار و دارو، و همچنین داده‌های پذیرش و ترخیص و همه اطلاعات ثبت‌شده توسط یک پزشک یا مرکز که مربوط به بستری شدن یا درمان بیمار است، را توضیح می‌دهد. در نتیجه نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی می‌تواند خیلی برای شما کمک کننده باشد.

سوابق پزشکی حاوی انبوهی از اطلاعات مهم درمورد مراقبت‌های بهداشتی و درمانی هر فرد است. وقتی پرسشنامه‌هایی را در مطب پزشک پر می‌کنید یا به سؤالات پزشک درباره سابقه سلامت شخصی، سابقه سلامت خانواده، سبک زندگی، عادات غذایی و موارد دیگر پاسخ می‌دهید، این اطلاعات بخشی از سوابق پزشکی شما می‌شود. سوابق پزشکی شما همچنین شامل جزئیاتی در مورد شکایاتی است که ممکن است برای بیماری‌ها، جراحات و سایر مسائل بهداشتی به پزشک ارائه دهید. برنامه‌های درمانی، از جمله اطلاعات داروهای تجویزی، و همچنین اطلاعاتی در مورد وزن، فشار خون و سایر آمارها نیز گنجانده شده است. اساساً سوابق پزشکی شما تاریخچه کاملی از رابطه شما با مراقبت‌های بهداشتی است.

در نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی، این اطلاعات تا زمان حیات فرد جمع آوری و نگهداری می‌شود. به همین منظور، مراکز درمانی، مطب‌ها و کلینیک‌ها نیاز به یک فضای ذخیره سازی دارند تا فایل‌های قدیمی را در زمانی که نیاز دارند بازیابی، مرتب سازی و استفاده کنند و این فضا را نرم افزارهای مدیریت مطب و کلینیک برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

 

اهمیت نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی

کلیه درمانگاه‌ها، متخصصان مورد اعتماد، پزشکان و سازمان‌های مراقبتی باید مراقب حفظ اطلاعات بالینی بیمار باشند. یکی از راه‌های حفاظت از سوابق پزشکی، بایگانی مناسب پرونده‌های پزشکی است. نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی، فرآیند ایجاد و نگهداری و جلوگیری از تخریب داده‌ها بر اساس الزامات، مقررات و توصیه‌های مختلف قانونی را پوشش می‌دهد.

با توجه به اهمیت پرونده‌های پزشکی، به نظر می‌رسد مراکز درمانی باید یک خط مشی شفاف در خصوص اینکه چگونگی نحوه نگهداری یا آرشیو سوابق پزشکی، محل نگهداری سوابق فعال بیمار، افرادی که باید به سطوح مختلف اطلاعات بیمار دسترسی داشته باشند و هر گونه جزئیات مهم دیگری را داشته باشند که این از طریق نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی فراهم می‌گردد. اما وقتی نوبت به حفاظت و نگهداری از سوابق پزشکی فیزیکی و اسنادتان می‌رسد، امن‌ترین روش برای آرشیو پرونده‌های پزشکی چه می‌تواند باشد؟

در خصوص پرونده‌های پزشکی فیزیکی اگر از داده‌های محرمانه و آسیب پذیر خود به خوبی مراقبت نکنید، ممکن است با پیگرد قانونی یا جریمه مواجه شوید. برای سوابق پزشکی، این یک نگرانی بزرگ است. چرا که داده‌های بیمار اغلب باید برای چندین سال، قابل خواندن و ایمن نگه داشته شوند و اگر از یک نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی استفاده نکنید، قادر نخواهید بود به راحتی این داده‌ها را نگهداری کنید.

نرم افزار آرشیو پرونده‎‌های پزشکی

نرم افزار آرشیو پرونده های پزشکی

  • معضلات نگهداری از سوابق پزشکی به شکل سنتی

درحالی که تعداد کمی از پرشکان از مزایای نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی بهره می‌برند، فرایند قدیمی و دستی نگهداری از پرونده‌های پزشکی بیماران به شکل فیزیکی، هنوز هم در بسیاری از مطب‌ها و کلینیک‌ها اجرا می‌شود. آن‌هم در حالیکه با توسعه فعالیت پزشک و افزایش تعداد مراجعه کنندگان، هرروز به حجم این پرونده‌های پزشکی اضافه می‌شود. به صورت موردی می‌توان معضلات آرشیو سنتی این اسناد را اینگونه نام برد:

  1. جست و جوی سخت و زمان‌بر با افزایش تعداد پرونده‌های پزشکی
  2. امکان سرقت یا گم شدن بخشی یا تعدادی از اسناد و مدارک
  3. آسیب دیدگی یا پارگی کاغذها به مرور زمان به دلیل آسیب‌های زیست محیطی
  4. ناخوانایی سوابق بیمار
  5. امنیت پایین و عدم حفظ سیاست‌های حریم شخصی
  6. عدم امکان تعیین سطوح دسترسی به پرونده‌های پزشکی
  7. کمبود فضای ذخیره‌سازی
  8. پرهزینه بودن نگهداری اسناد به شکل کاغذی و نگهداری در زونکن‌ها
  9. احتمال بروز خطالاهای انسانی
  10. و...

 

بهترین روش بایگانی پرونده‌های پزشکی

اگر به دنبال یک روش جایگزین امن و مطمئن برای ذخیره‌سازی پرونده‌های پزشکی هستید، باید گفت امروزه بهترین راهکار، آرشیو کردن یک نسخه دیجیتال (یا همان اسکن کردن مدارک) از اسناد و اطلاعات مهم و ذخیره سازی آن‌ها در فضاهای ابری بسیار محبوب می‌باشد. استفاده از نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی یک روش اقتصادی و کم هزینه است که مورد توجه مراکز درمانی و پزشکان قرار گرفته تا آن‌ها را از دردسرهای نگهداری پرونده‌های پزشکی به صورت فیزیکی خلاص کند. در واقع اتاق نگهداری پرونده‌های پزشکی با تجهیزات کامپیوتری جایگزین شدند.

نرم افزارهای مدیریت درمانگاه حتما باید از این امکان بهره مند باشند. نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با دسترسی آنلاین و به موقع پزشکان و پرستاران به داده‌ های پزشکی بیماران در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با یک سرچ ساده به قدیمی‌ترین پرونده‌های پزشکی نیز دسترسی داشته باشید؛ بدون اینکه نگران آسیب‌دیدگی یا گم شدن آن‌ها باشید.

در همین راستا خالی از لطف نیست که به کاربرد و مزیت‌های نرم افزارهای مدیریت مطب و کلینیک در نگهداری از سوابق بیمار اشاره کنیم.

 

نقش نرم افزار مدیریت مطب پارسیز طب در نگهداری از سوابق بیمار:

نرم افزارهای مدیریت مطب و درمانگاه با هدف مکانیزه کردن و یکپارچه کردن فرایندهای مراکز درمانی به کمک پزشکان آمدند. نرم افزار مطب با ادغام کلیه اطلاعات مربوط به بیمار از بخش‌های مختلف، و حتی دریافت اطلاعت از سایر پزشکان، دقت بیشتری در تشکیل، حفظ و نگهداری پرونده پزشکی بیمار در نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی خواهد داشت.

به طور کلی نرم افزار مطب با قابلیت‌های زیر می‌تواند در جمع آوری اطلاعات بیمار افراد تاثیر مثبتی داشته باشد:

  • تشکیل پرونده الکترونیک بیمار (پرونده سلامت بیمار)
  • امکان اضافه نمودن هرگونه تصویر از قبیل آزمایش‌های بیمار و تصاویر رادیولوژی، سونوگرافی، MRI، و...
  • تبدیل فرمت فیزیکی اسناد و مدارک به فرمت دیجیتالی،
  • درج علایم حیاتی بیمار در هربار معاینه
  • ثبت تشخیص‌ها و داروها
  • ثبت نسخه‌های کلینیک و پارا کلینیک
  • ثبت تاریخچه مراجعات بیمار و علت مراجعه
  • قابلیت اسکن تصاویر
  • و...

 

بهترین نرم افزار مطب کدام است؟

بهترین نرم افزار مدیریت مطب برای مراکز درمانی می‌تواند نسخه‌های تحت وب آن باشد که به پزشک اجازه می‌دهد در هر زمان و هرجا به از طریق نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی، به پرونده بیمار خود دسترسی داشته باشد. ضمن اینکه برای این دسترسی‌ها امکان تعریف انواع مجوزها و سطوح دسترسی نیز وجود دارد تا از تغییر اطلاعات و مستندات محتویات پرونده بیمار توسط افراد غیر مجاز جلوگیری کند. استفاده از نرم افزار مطب برای بایگانی پرونده‌های پزشکی با عملکرد دقیق، صحیح و موثر در واحد بایگانی مدارک پزشکی، منجر به افزایش رضایتمندی مراجعین نیز می‌شود.

قیمت نرم افزار مدیریت مطب تحت وب بسیار مقرون به صرفه‌تر است، چراکه شما را از تهیه انواع تجهیزات و زیرساخت‌ها بی‌نیاز می‌کند. مطب خود را از نرم افزار آرشیو پرونده‌های پزشکی دریغ نکنید.

 

 

 

.