بررسی الزامات، فرایندها و عملکرد نرم افزارهای مدیریت مطب و کلینیک 1402/05/01

بررسی الزامات، فرایندها و عملکرد نرم افزارهای مدیریت مطب و کلینیک

نرم‌افزارهای مدیریت مطب و کلینیک، هر عملیاتی از قبیل نوبت دهی اینترنتی بیماران، پذیرش و صندوق، ثبت پرونده الکترونیک، ثبت علائم حیاتی بیمار و نتایج آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها، پیگیری وضعیت ویزیت بیمار، به‌روزرسانی سوابق پزشکی و نسخه‌ها و بسیاری موارد دیگر را پوشش می‌دهد.

هدف اولیه راه اندازی نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک، تسهیل وظایف اداری و غیر بالینی است، بنابراین می‌توان زمان و منابع بیشتری را برای خدمات اصلی مراقبت‌های بهداشتی درمانی اختصاص داد. مراکز پزشکی با هر اندازه‌ای می‌توانند اقدامات خود را با استفاده از نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک بهینه کنند.

ما در پارسیز طب عقیده داریم که بهترین محصول را می‌توان تنها از طریق یک رویکرد ایجاد کرد، آن هم قابلیت توسعه نرم افزار با سفارشی کردن آن است.

پارسیز طب دارای تخصص در طراحی و ایجاد راه‌حل‌ها و محصولات نرم افزاری مناسب برای مدیریت مطب و کلینیک مبتنی بر ابر برای تمام تخصص‌های پزشکی است.

چرا کلینیک‌ها و مطب‌ها به نرم افزارهای پزشکی نیاز دارند؟

مدیریت زمان برای متخصصان مراقبت‌های پزشکی در جهت مراقبت بهتر از بیمار بسیار مهم است.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، مراکز مراقبت‌های بهداشتی درمانی به سیستم‌های مدیریت مطب و کلینیک کارآمد نیاز دارند تا وظایف بالینی و غیر بالینی را هماهنگ و همگام نگه دارند تا از صرف زمان بیش از حد برای انجام امور اداری جلوگیری کنند. برای آشنایی با سامانه جامع مدیریت مراکز درمانی می‌توانید این مقاله را مطالعه بفرمایید.

کاغذبازی‌ها در مراکز پزشکی یک امر روتین است، اما اگر یک مطب پزشکی نتواند این حوزه را سازماندهی کند. به طور مثال کارکنان بخش پذیرش باید بیشتر وقت خود را درگیر پر کردن انواع فرم‌ها، تعیین نوبت‌های مطب، تماس با بیماران برای یادآوری قرار ملاقات‌های آینده و غیره باشند. امروزه می‌توان این فعالیت‌ها را با کمک نرم افزارهای مدیریت مطب و کلینیک به حداقل رساند و تسهیل کرد. به همین دلیل است که اتخاذ یک افزار مدیریت مطب و کلینیک در مراکز بهداشتی ارزش توجه و سرمایه گذاری ویژه‌ای دارد.  

با وجود ویژگی‌های نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک، کارکنان مراکز درمانی اکنون می‌توانند:

  • از ورود دستی داده‌های پزشکی جلوگیری کنند؛
  • با ارسال پیامک خودکار، زمان صرف شده برای تماس‌های منشی با بیمار را کاهش دهند؛
  • خدمات مشاوره آنلاین پزشکی را به درخواست کنندگان ارائه دهند؛
  • از سیستم نوبت دهی برای تعیین قرار ملاقات با متخصص پزشکی استفاده کنند؛
  • نسخه‌های الکترونیکی تولید کنند؛
  • نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری‌ها را ثبت و نگهداری کنند؛
  • بیمه‌گری را مدیریت کنند؛
  • به سوابق بیمار دسترسی راحت و سریع داشته باشند؛
  • و...

 

در حالی که مراکز پزشکی بزرگ‌تر مانند کلینیک‌های عمومی یا بیمارستان‌ها به نرم‌افزار ERP مراقبت‌های بهداشتی در سطح سازمانی نیاز دارند که عملکرد قدرتمندتری ارائه می‌دهد، کلینیک‌های خصوصی کوچک‌تر یا پزشکان مطب اغلب به راه‌حل‌های سبک‌تری مانند نرم‌افزارهای مدیریت مطب و کلینیک نیاز دارند.

با استفاده از نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک، مراکز پزشکی می‌توانند به نتایج زیر دست یابند:

  • کاهش هزینه‌های اداری در مراکز درمانی با خودکارسازی وظایف اداری و بهبود خدمات به بیمار.
  • پردازش بهتر امور حسابداری و صندوق، کاهش خطای انسانی و سرعت بخشیدن به پرداخت‌ها.
  • ایجاد یکپارچگی بین بخش‌های مختلف و بهبود روابط اعضا

 

بهترین اجزای نرم افزاری که باید برای نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک در نظر بگیرید:

استفاده از یک نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک، شما را برای تجزیه و تحلیل و جمع آوری تمام جزئیات مربوط به  پرونده الکترونیک و سوابق پزشکی بیمار، توانمند میکند.

این سیستم به ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اجازه می‌دهد تا اطلاعات بیمار مانند تاریخچه پزشکی، تشخیص‌ها، درمان‌ها و نسخه‌ها را در هر بار مراجعه به سادگی و تنها با یک کلیک پیگیری کنند.

همچنین قابلیت مشاوره آنلاین پزشکی، به پزشکان این امکان را می‌دهد تا از طریق کنفرانس ویدئویی، پیام‌رسانی و گزینه‌های اشتراک‌گذاری فایل و... مشاوره‌های پزشکی مجازی را به بیماران خود ارائه دهند.

در خصوص تراکنش‌های مالی باید گفت سیستم مدیریت مطب و کلینیک می‌تواند فاکتورها، صورت‌حساب‌ها و هزینه‌ها را پردازش کند و مطالبات را به شرکت‌های بیمه ارسال کند.

 

نکات مهم در انتخاب نرم افزار مدیریت مطب

تحت وب یا تحت ویندوز

به طور کلی، استفاده از نرم افزارهای تحت وب می‌تواند روشی مقرون به‌صرفه‌تر و آسان‌تر باشد. هرچند استقرار سیستم شما بر روی سخت افزار سرور محلی اغلب ایمن‌تر است، اما می‌تواند گران باشد. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید، مانند اندازه پایگاه داده شما، سایر سیستم‌های فناوری اطلاعات پزشکی درگیر، و موارد دیگر. اما اگر انتخاب دقیق توسط یک مهندس نرم افزار ماهر انجام شود، بهتر است. یک متخصص وضعیت خاص شما را بررسی میکند و گزینه ی مناسب را پیشنهاد می‌کند. گاهی اوقات، این پیشنهاد می‌تواند شامل ارتقای سیستم‌های قدیمی و... باشد.

سهولت استفاده و آموزش پرسنل

لازم است رابط کاربری به کارآمدترین شکل ممکن طراحی شود. رابط کاربری نرم‌افزار مدیریت مطب و کلینیک پزشکی شامل داشبوردهای متعدد، فرم‌های الکترونیکی با زمینه‌های مختلف، طرح‌بندی‌های مبتنی بر نقش و تولیدکننده‌های گزارش است.

اگر محصول آماده‌ای را انتخاب می‌کنید، در نظر بگیرید که رابط‌های نرم افزار چقدر ساده، جامع و انعطاف پذیر هستند. مطمئن شوید که طراحان UI/UX کار خود را با هماهنگی کارمندان و مدیران بخش پزشکی انجام می‌دهند.

پیکربندی و مقیاس پذیری

گاهی اوقات، بسته‌های نرم افزاری برای مدیریت مطب پزشکی می‌تواند بسیار بزرگ، با ماژول‌ها و ویژگی‌های بیش از حد باشد. این باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود علی‌رغم این واقعیت که بسیاری از عملکردها کمتر استفاده می‌شوند. با توسعه نرم‌افزار سفارشی، مدیریت پیکربندی‌های نرم‌افزار خاص، اجتناب از عملکردهای اضافی و ایجاد فضایی برای مقیاس‌بندی بالقوه آسان‌تر است. این به معنای امکان افزودن فضای پایگاه داده، کاربران و عملکردهای بیشتر در آینده بدون پرداخت اضافی برای یک بسته آماده یا پیشنهاد انبوه دشوار است.

مطابقت با قوانین

قوانین حاکم بر جامعه سلامت برای سیستم‌های مدیریت مطب و کلینیک چقدر مهم است؟ این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است! اگر می‌خواهید یک محصول عرضه‌شده یا نرم‌افزار سفارشی خریداری کنید، مطمئن شوید که کاملاً با الزامات و قوانین جامعه سلامت مطابقت دارد. این شامل مقرراتی برای حفظ حریم خصوصی بیمار و تضمین‌های امنیتی برای دسترسی به داده‌ها به همراه اقدامات محافظتی قوی برای ارتباطات الکترونیکی است.

 

نرم افزار مطب . نرم افزار مدیریت مطب . نرم افزار داروخانه . نرم افزار دندانپزشکی . نرم افزار رادیولوژی . نرم افزار مطب پارسیزطب . نرم افزار مطب رایگان . بهترین نرم افزار مطب . ارزانترین نرم افزار مطب . مقایسه نرم افزار مطب پارسیز طب. پارسیز طب . نرم افزار مدیریت مطب . نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک. نرم افزار درمانگاه. نرم افزار مطب خوب. نرم افزار دندانپزشکی رایگان . نرم افزار فیزیوتراپی . نرم افزار پزشکی. نرم افزار مطب. نرم افزار نوبت دهی. نرم افزار مشاوره پزشکی. مشاوره پزشکی رایگان.