چرا ثبت کلیه اطلاعات پزشکی افراد در پرونده الکترونیک مهم است؟ 1402/04/26

چرا ثبت کلیه اطلاعات پزشکی افراد در پرونده الکترونیک مهم است؟

 

پرونده الکترونیک سلامت (EHR) مجموعه ای سیستماتیک از اطلاعات سلامتی بیمار و جمعیت است که به صورت الکترونیکی در قالب دیجیتال ذخیره شده است. این سوابق را می توان در محیط های مختلف مراقبت های بهداشتی به اشتراک گذاشت. سوابق از طریق سیستم های اطلاعاتی متصل به شبکه، سازمانی یا سایر شبکه ها و مبادلات اطلاعاتی به اشتراک گذاشته می شوند. EHR ممکن است شامل طیف وسیعی از داده ها، از جمله جمعیت شناسی، سابقه پزشکی، دارو و آلرژی، وضعیت ایمن سازی، نتایج آزمایشات آزمایشگاهی، تصاویر رادیولوژی، علائم حیاتی، آمار شخصی مانند سن و وزن، و اطلاعات صورتحساب باشد.

در ایران پرونده الکترونیک سلامت این‌گونه تعریف می‌شود: مجموعه کلیه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پیش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنینی و ماقبل آن مانند اطلاعات مربوط به لقاح آزمایشگاهی) تا پس از مرگ (مانند اطلاعات به دست آمده از محل دفن و...) که به‌تدریج و به‌صورت مداوم به شکل الکترونیکی ذخیره می‌گردد و در صورت نیاز بدون محدودیت زمانی یا مکانی، تمام یا بخشی از آن در دسترس افراد مجاز قرار خواهد گرفت.

به عبارتی دیگر مجموعه کلیه اطلاعات مرتبط با سلامت فرد که مورد تأیید ارائه‌کننده خدمت بوده و در طول دوره زندگی وی به‌صورت مداوم شکل‌گرفته و به شکل الکترونیکی ذخیره می‌گردد و در صورت نیاز بدون ارتباط با مکان یا زمان خاص، تمام یا بخشی از آن به‌سرعت در دسترس افراد مجاز قرار خواهد گرفت.

با شروع رشد اطلاعات، نیاز به به‌کارگیری از فناوری اطلاعات در علوم پزشکی آشکار شد و به‌مرور پزشکان از جمع‌آوری سوابق پزشکی مبتنی بر کاغذ دور شدند. همچنین با توجه به سیاست‌های حریم خصوصی بیمار، ثبت پرونده پزشکی بیماران به‌صورت الکترونیک اهمیت پیدا کرد.

بدون شک ثبت اطلاعات بیمار در پرونده الکترونیک، سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر از فایل‌های کاغذی است زیرا می‌توان مقادیر زیادی داده را به طور مداوم ذخیره کرد. به‌عنوان ‌مثال، یک بیمار می‌تواند از زمان تولد تا زمان مرگ سوابق داشته باشد که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و پرسنل مربوطه می‌توانند به‌راحتی آن‌ها را خارج کرده و با جستجوی سریع به آن دسترسی پیدا کنند؛ بنابراین، کارایی بسیار بیشتری نسبت به جستجو در قفسه‌های زنگ‌زده برای پوشه‌های موریانه‌خورده دارد.

چرا باید برای هر بیمار از پرونده‌ی الکترونیک پزشکی استفاده کرد؟

  • راحتی و کارایی بیشتر در هنگام جست‌وجوی داده‌های پزشکی
  • هزینه‌های ذخیره‌سازی و نگهداری کمتر (فضای آرشیو و استفاده از انبوهی از کاغذ)
  • ساماندهی بیشتر و امکان ارجاع پرونده الکترونیک به سایر پزشکان
  • دسترسی سریع و آسان به کلیه سوابق بیمار تنها با یک کلیک
  • امنیت نگهداری از اطلاعات شخصی افراد بیشتر از روش سنتی
  • به‌روزرسانی منظم از شرح‌حال بیمار در هر بار مراجعه

 

آیا سوابق پزشکی الکترونیکی کیفیت مراقبت را بهبود می‌بخشد؟

در رابطه با اهمیت ثبت و نگهداری سوابق پزشکی بیمار قبلا صحبت شد. طبق آمارهای به دست آماده، ثبت سوابق پزشکی الکترونیکی تأثیر مثبتی بر مراقبت از بیمار و زندگی کاری پزشکان خانواده داشته است.

در طول چند دهه گذشته دانش پزشکی ما افزایش یافته است. گزینه‌های تحقیقاتی و درمانی بیشتری در دسترس هستند. در نتیجه بیماران ما بیشتر عمر می‌کنند و ما با شرایط مزمن بیشتری روبرو هستیم. پزشکان نمی‌توانند «همه چیز را بدانند».

برای پاسخگویی مناسب به نیازهای پیچیده بیماران خود، به منابع خوب اطلاعات و روابط خوب، از جمله دسترسی به یک تیم چندرشته‌ای متشکل از متخصصان و سایر متخصصان نیاز داریم. ما به ابزارهایی نیاز داریم که دسترسی به اطلاعات را بهبود بخشد و آسان‌تر کند.

بیمارستان‌ها و سایر سیستم‌های بهداشتی از بررسی سوابق پزشکی برای شناسایی موارد آسیب به بیماران، اطمینان از بهبود کیفیت و در نتیجه افزایش ایمنی بیمار استفاده می‌کنند. بررسی دقیق سوابق پزشکی مربوطه نیز برای تشخیص بیماری‌ها مهم است.

پرونده الکترونیکی پزشکی، اطلاعاتی را در قالب‌هایی به خدمات‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دهد که با نمودارهای کاغذی امکان‌پذیر نبود. پزشکان اکنون می‌توانند نمودار مقادیری مانند وزن، سطح کلسترول و فشارخون و... را مشاهده و چاپ کنند و تغییرات را در طول زمان ردیابی کنند. پرونده الکترونیکی، دستیابی به اهداف مدیریت، پیشگیری و غربالگری بیماری‌های مزمن را بهبود می‌بخشد.

سوابق پزشکی الکترونیکی دسترسی به اطلاعات و منابعی را فراهم می‌کنند که پزشکان را به سمت بهترین رویکرد نسبت به شرایط مختلفی که در عمل با آن مواجه می‌شوند راهنمایی می‌کند.

این مزایا برای بیماران بیشتر از قبل مشخص خواهد شد، در نهایت نتایج نشان داد درک بیماران از کیفیت درمانی که دریافت می‌کنند، با استفاده از پرونده الکترونیک ارتباط مثبتی دارد.

 

.

نرم افزار مطب . نرم افزار مدیریت مطب . نرم افزار داروخانه . نرم افزار دندانپزشکی . نرم افزار رادیولوژی . نرم افزار مطب پارسیزطب . نرم افزار مطب رایگان . بهترین نرم افزار مطب . ارزانترین نرم افزار مطب . مقایسه نرم افزار مطب پارسیز طب. پارسیز طب . نرم افزار مدیریت مطب . نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک. نرم افزار درمانگاه. نرم افزار مطب خوب. نرم افزار دندانپزشکی رایگان . نرم افزار فیزیوتراپی . نرم افزار پزشکی. نرم افزار مطب. نرم افزار نوبت دهی. نرم افزار مشاوره پزشکی. مشاوره پزشکی رایگان.